VOL. 11 (2010),NO. 2

ORIGINAL MANUSCRIPT OR HECTOGRAPHCOPY?
Three Versions of Knut Hamsun's Play 'In the Grip of Life'


ORIGINALMANUSKRIPT ODER HEKTOGRAPHENKOPIE?
Drei Exemplare von Knut Hamsuns Schauspiel „Vom Teufel Geholt”


Author/Autor: WlodekWitek
Abstract: The NationalLibrary of Norway has three almost identical sets of the manuscriptof 'In the Grip of Life', a play Knut Hamsun (1859-1952) finishedwriting in 1910. Only two were catalogued in 1943, one as an originalmanuscript and one as a copy. The library's conservation staff wasasked to investigate the correctness of the catalogue entry andto determine the status of the third set. The Norwegian playwright's150th birthday anniversary has stirred new interest in the controversialauthor's life and creative writing. The author's sympathy for Nazismand open admiration of Adolf Hitler had cost his reputation dearly,despite his earlier award of the Nobel Prize for literature. In1932, the author donated many of his manuscripts to the libraryof the University of Oslo. Today they constitute an important partof the core collections of The National Library of Norway. In theUniversity of Oslo Library's octavo catalogue of manuscripts, itis listed as nr 1389: 'Knut Hamsun. In the Grip of Life. Play (1910).Finished manuscript. 267 loose leaves + title page and list of persons.A complete copy of the original is included.' This concise entrydoes not indicate the existence of three sets but does provide importantclues. One of the three should be an original and one an old copy.Research into the author's biography led a librarian from the ManuscriptCollection to discover that the manuscript had been copied by hectography.How many copies where there and how were they made? What happenedto the original? Both the copying method and the three sets of theplay manuscripts were examined which revealed that one differs substantiallyfrom the rest. It was identified as original. All three items havespecial preservation requirements
Zusammenfassung: Die norwegischeNationalbibliothek besitzt drei nahezu identische Exemplare desManuskriptes „Vom Teufel Geholt” - ein Schauspiel, dasKnut Hamsun (1859-1952) 1910 vollendet hatte. Nur zwei dieser Exemplarewurden 1943 katalogisiert - eines als Originalhandschrift, das andereals Kopie. Die Restauratoren der Bibliothek waren gefragt, die Richtigkeitdes betreffenden Katalogeintrags zu prüfen und den Status desdritten Exemplars zu untersuchen. Der 150. Geburtstag des norwegischenSchriftstellers weckte erneut Interesse am Leben und kreativen Schreibendes umstrittenen Autors. Hamsuns Sympathie für den Nationalsozialismusund seine Bewunderung für Adolf Hitler kosteten ihn seine Reputation- trotz des zuvor erhaltenen Literatur-Nobelpreises. 1932 stifteteder Autor viele seiner Manuskripte der Osloer Universitätsbibliothek.Heute gehören sie zu den bedeutendsten Werken der Sammlungender norwegischen Nationalbibliothek. Der Octavo-Katalog der Manuskripteder Osloer Universitätsbibliothek verzeichnet als No. 1389„Knut Hamsun. Vom Teufel Geholt. Schauspiel. (1910). VollendetesManuskript. 267 lose Blätter + Titelseite und Personenliste.Eine vollständige Kopie des Originales ist beigefügt.”.Dieser knappe Eintrag deutet zwar nicht auf die Existenz eines drittenExemplares hin, gibt jedoch bedeutende Hinweise: Eines ist das Originalund eines eine alte Kopie. Bei Nachforschungen in Hamsuns Biographieentdeckte ein Bibliothekar der Handschriftenabteilung, daßdie Kopien mittels Hektographie angefertigt wurden. Wie viele Kopienwurden hergestellt und wie wurden sie gemacht? Was geschah mit demOriginal? Die Kopiertechnik und die drei Exemplare wurden untersucht.Eines unterscheidet sich grundsätzlich von den beiden anderenund wurde als Original identifiziert. Alle drei Exemplare bedürfenspezifischer Konservierungsmaßnahmen.
Keywords: Copying a CenturyAgo - Hectography (The Basics - Equipment - Paper - Writing Inks- Writing Instruments - The Copying Procedure - Recent Studies onInks for Direct Copying) - Experimental (Visual Observations UsingOptical Techniques - UV and IR) - Comparison of the Three DocumentsPapers (Inks - Black Ink Corrections - Notes in Red Crayon and Pencil- Purple Ink - Corrections Made by Pasting Paper Fragments on theManuscript) - Discussion - Conservation and Preservation Issues(Solubility of Hectograph Inks - Stability of Dyes - Light Sensitivity)- Final Remarks and New Questions - New Observations with VSC 6000- Acknowledgements - Endnotes - References - Suppliers - Author


CONSIDERING BOOK CONSERVATION
Developments in Materials, Techniques, and Approaches


BETRACHTUNGEN ZUR BUCHRESTAURIERUNG
Entwicklungen von Materialien, Techniken und Arbeitsansätzen


Author/Autor: Karin Scheper
Abstract: Book conservation has only quite recently been acknowledged as a specialist conservation discipline. For a long time it was a continuation of paper conservation, and before that book conservation or restoration belonged to the domain of bookbinders. In the course of this transition much experience and knowledge was exchanged through publications and workshops which stimulated development. But now that the discipline has professionalized there appears to be less interchange and sharing of information. This stagnation seems to be inconsistent with the fundamental changes that mark the professional development of the last decades. This article aims to provide an overview of the developments which resulted in the professionalization of book conservation and to describe the current state of affairs, with a strong focus on the Dutch situation. Recently developed techniques and modern materials will be compared with more traditional methods and the reason for the introduction of these techniques will be explained. Of course developments have not come to an end and factors like digitization, changing policies within libraries and archives and the education of conservators will further influence the field of book conservation. These issues will be considered, too.
Zusammenfassung: Buchrestaurierungist erst seit kurzer Zeit als Spezialdisziplin anerkannt. LangeZeit war es eine erweiterte Form der Papierrestaurierung, und davorwar es eine Domäne der Buchbinder. Im Laufe dieser Wechselwurden Erfahrungen und Wissen durch Publikationen und Fachgruppenausgetauscht, was wiederum neue Entwicklungen angestoßen hat.Jetzt, da sich diese Disziplin professionalisiert hat, findet leiderimmer weniger Fachaustausch statt. Diese Stagnation reflektiertjedoch in keinster Weise die fundamentalen Veränderungen dervergangenen Jahrzehnte. Der vorliegende Artikel zielt darauf, einenÜberblick über diejenigen Entwicklungen zu geben, diein der jetzigen Professionalisierung der Buchrestaurierung resultieren,und den derzeitigen Wissensstand, insbesondere in den Niederlanden,zu beschreiben. Neu entwickelte Techniken und moderne Materialienwerden mit traditionelleren Methoden verglichen, wobei Gründefür diese Veränderungen dargelegt werden. Natürlich sinddiese Entwicklungen noch nicht an ihrem Ende, und neue Faktoren,wie z.B. Digitalisierung, veränderte Grundsätze innerhalbvon Bibliotheken und Archiven sowie die Ausbildung von Restauratorenwerden das Gebiet der Buchrestaurierung weiterhin beeinflussen.Auch diese Punkte werden diskutiert.
Keywords: A Young Profession with a Long Tradition - From Binder-restorer to Conservator (Education - An Ethical 'Reveil') - Factors Stimulating and Influencing the Developments (Preserving the Past in its Authentic Form - From Single Item towards Collection Preservation) - Modern Materials and Techniques - Hands-on Conservators and Other Experts - Acknowledgement - Endnotes - References - Author


EDITORIAL

Accessibility or Preservation? (Anna Bülow)


IADA NEWS

Invitation XIIth IADA Congress Bern 2011 (BirgitReissland) - Charity Registrations (AnnaBülow) - IADA Finances (JuliaBispinck) - Membership News (AnnaBülow) - New Members (NadineBretz) - IADA e.V. - Statutes / IADA e.V. - Satzung


PERSONALIA

Nachruf: Gerhard Knoll, 1941-2009 (GerdBrinkhus, Martina Noehles,Ruth Schmutzler)
Nachruf: Hofrat Doz. Prof. Mag.art. Otto Wächter, 1923-2010(Wolfgang Baatz, ChristaHofmann>PDF
DE-Halle (Saale): Friederike Klemm Leiterin des KUR-Programms (Kulturstiftungdes Bundes)
NL-Amsterdam: Martin Jürgens ans Rijksmuseum (MartinJürgens)

MATERIALS & EQUIPMENT

DE-Röthlein: Deffner& Johann; 130jähriges Jubiläum, Jubliäumsangebote


PROJECTS

Cellulosefasern: Identifizierungsmöglichkeiten und Bestimmungdes Abbaugrades von Papierobjekten, Teil 2: Identifizierung mittelsMikroskopie (Helmgard Holle,Wilfried Vetter, ManfredSchreiner, Leopold Puchinger,Rudolf Eichinger)

Fachlicher Austausch: Workshops als Teil der Konzeptentwicklungzur Mengenrestaurierung von Leder- und Pergamenteinbänden. FünfJahre nach dem Brand der Herzogin Anna Amalia Bibliothek Weimar V (Cornelia Ripplinger)


LITERATURE

Recent Publications

Vollständige Liste der Rezensionsvorschläge unterwww.iada-online.org/ biblio_txt.html

Book Reviews

Archivbauten 1899-2009 (Jana Moczarski)
Gössi, Anton (Hg.) unter Mitarbeit von Gregor Egloff undMax Huber: Archivbauten in der Schweiz und im Fürstentum Liechtenstein1899-2009. Baden: hier + jetzt Verlag für Kultur und Geschichte,2007. 252 S., 162 s/w Abb. ISBN 978-3-03919-047-8.

Eine Gelehrtenbibliothek (Gerd Brinkhus)
Müller, Erwin, und Staub, Kurt Hans (Auswahl): Ein Blick in die Nicolaus-Matz-Bibliothek (Kirchenbibliothek) Michelstadt. Bemerkenswerte mittelalterliche Handschriften, Inkunabeln und Drucke des 16. Jahrhunderts mit Text und Bildern. Michelstadt: Stadt Michelstadt, 2009. 104 S., zahlr. Farb-Abb. ISBN 3-924-58349-8. EUR 14,70.

Suggested Readings


TRAINING

Reports

CZ-Prague: IFLA-PAC: Water Impact on Library, Archival and Museum Materials (Tine Rauff)

Call for Papers

CH-Bern: XIIth IADA Congress (Birgit Reißland)

Announcements

DE-Berlin: IADA-Kurs „Montieren von Papierobjekten” (Hildegard Homburger)
DK-Copenhagen: ICOM-CC Graphic Documents (New Meeting)
PL-Torun: Parchment and Leather (Tomasz Kozielec)

Universities

University College London: IFLA-PAC: New Masters Programme in Heritage Science (University College London)
TU/BSB München: „Buch und Papier” (Bayerische Staatsbibliothek)
DE-Stuttgart: Neuer Träger des Buchbinder-Collegs (Buchbinder-Colleg)


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Training Events

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Fototext Verlag Wolfgang Jaworek, DE-70180 Stuttgart, w.jaworek@fototext.s.shuttle.de

HamburgerBuntpapier Susanne Krause, DE-22559 Hamburg

Zentrum für BucherhaltungGmbH (ZfB), DE-04329 Leipzig

Karthäuser-BreuerGmbH, DE-50777 Köln

Föll-Vertriebs-GmbH, DE-50777 Köln

Schempp BestandserhaltungGmbH, DE-70806 Kornwestheim

Deffner &Johann GmbH, Fachgroßhandel für Restaurierungsbedarf,DE-97520 Röthlein

KlugConservation, Walter Klug GmbH & Co. KG, DE-87503 Immenstadt

Anton Glaser Feinpapiergroßhandlung, DE-70174 Stuttgart, anton-glaser@t-online

Hans SchröderGmbH, DE-76689 Karlsdorf-Neuthard

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