VOL.12 (2011), NO. 2

ART WORKS WITH AN UNFIXED PAINT LAYERON PAPER
Guidelines for Handling and Transport


KUNSTOBJEKTE MIT EINER NICHT-FIXIERTENMALSCHICHT AUF PAPIER
Richtlinien für das Hantieren und den Transport


Authors/Autoren: KarenEsser
Abstract: Works on paper withan unbound, porous pigment layer such as pastel and charcoal constitutea special challenge in a museum context, as the delicate and loosestructure of these media is incredibly vulnerable, especially totouch and vibrations. Special consideration and care in connectionwith both handling and transport is required. In art museums whoseprimary mandates are presentation and preservation, these materialsrepresent a well-known problem. The result is that often these typesof work are rarely exhibited, and their stories untold. With theaim of reversing this problem, the possibilities of optimizing thepresent handling and transport strategies for such vulnerable objectswere studied. During the research, the physical conditions in theNational Gallery of Denmark were studied, and the level of shockand vibration to which the museum's works of art are exposed ona daily basis, through handling and transport was measured. Theidea was to identify good and bad routines, in order to facilitatethe implementation of improved measures. The shock and vibrationwere measured with a data-logger, which records the accelerationof the object being monitored along three axes. This can demonstrateto what extent an object has been exposed to vibration. The resultsof the measurements show the clear difference between the levelof vibration from a trolley with massive rubber wheels and a trolleywith pneumatic tyres. In addition this study demonstrates that workstransported in a vertical position are more inclined to loss ofpigment than works that are transported horizontally. To avoid damagefrom direct contact with the artwork, the best solution is to framethe works behind glass, or alternatively in a passe-partout cutdeeply in front and with a stable backing.
Zusammenfassung: Papierobjektemit einer ungebundenen, porösen Pigmentschicht wie Pastelleund Kohlezeichnungen stellen für Museen eine besondere Herausforderungdar, da die empfindliche und lose Struktur dieser Farbaufträgebesonders durch Berührung und Vibration gefährdet ist.Vorsicht während des Hantierens und Transports ist daher dringenderforderlich. Für Kunstmuseen, deren primäre Aufgabe Präsentationund Konservierung ihrer Sammlung darstellt, sind diese Objekte einbekanntes Problem. Als Konsequenz werden sie selten ausgestellt.Um dieses Problem anzugehen, wurden die Möglichkeiten einerOptimierung der derzeitigen Hantierungs- und Transportstrategienfür diese Objekte untersucht. Im Rahmen des Projektes wurdendie physikalischen Bedingungen der dänischen Nationalgalerieuntersucht und die Schock- und Vibrationsbelastungen, denen dieKunstwerke im Museumsalltag ausgesetzt sind, ermittelt. Gute undschlechte Routinehandlungen wurden identifiziert, um optimierteArbeitsabläufe zu implementieren. Die Schock- und Vibrationsbelastungwurde mit Dataloggern ermittelt, welche Schwingungen über dreiAchsen erfassen. Hiermit kann nachgewiesen werden, in welchem Umfangein Objekt Vibrationen ausgesetzt wurde. Die Meßergebnisse verdeutlichenden Unterschied zwischen der Vibrationsbelastung von Trolleys mitmassiven Gummirädern bzw. luftgefüllten Reifen. Auch zeigtdiese Studie, daß vertikal transportierte Werke eher einen Pigmentverlustaufweisen als solche, die horizontal transpotiert wurden. Die besteLösung, um Schäden durch direkten Kontakt mit Kunstwerkenzu vermeiden, ist eine Aufbewahrung in verglasten Rahmen oder, alsAlternative, in Passepartouts mit vertieftem Ausschnitt und einerstabilen Rückwand.
Keywords: Current State of Knowledge- Methodology (Materials - Trolleys - Storage and Routes - Data-Logger- Evaluation) - Five Test Sections (Trolleys and Routes - Pasteland Charcoal - Measures for Improvement - Handling in Storage -Long Distance Travel) - Results and Discussion (Trolleys and Routes- Pastel and Charcoal - Measures for Improvement - Handling in Storage- Long Distance Travel) - Conclusions and Recommendations - Acknowledgements- Endnotes - References - Suppliers - Author


RENDERING THE INVISIBLE VISIBLE
Preventing Solvent-Induced Migration During Local Repairs on IronGall Ink


DAS UNSICHTBARE SICHTBAR MACHEN
Reduzierung der lösemittel-induzierten Migration bei Rißschließungentintenfraßgeschädigter Papiere


Authors/Autoren: ElizaJacobi, BirgitReissland, ClairePhan Tan Luu, Bas vanVelzen, FrankLigterink
Abstract: Local mending of ink-corrodedareas with a water-based adhesive bears one serious risk: too muchmoisture transports invisible, detrimental compounds like iron(II)ions and acids out of the ink lines into surrounding paper areas,spreading ink corrosion. This process becomes perceptible just afteryears, therefore this risk is often underestimated. Methylcellulose,Klucel® G, Gelatine, Wheat starch, Methylcellulose/Starch mixtureand RepaTex® G5 were applied with three application methods:brushing the adhesive on the paper strip before application, brushingthe adhesive directly on the original through a Japanese paper,and using remoistenable tissue. The transport of components wasfollowed by applying repairs on indicator papers with iron gallink lines: bathophenanthroline (iron(II) ions), methyl red (acid)and cobaltchloride (moisture). The bathophenanthroline indicatorpaper successfully allowed to compare different adhesives and applicationtechniques, visualizing the migration of iron(II) ions. All testedadhesives caused iron(II) ions to migrate out of ink lines whentoo much water was involved, even Klucel® G in ethanol (96 %).Applying remoistenable tissue was the only technique that providedan adhesive layer of equal thickness and allowed to limit the watercontent so that reproducibly good results were achieved. The indicatorpaper was further developed to a ready-to use product and is availableon the market.
Zusammenfassung: Rißschließentintenfraßgeschädigter Bereiche mit Klebstoffen auf Wasserbasisbirgt ein ernstes Risiko - das Einbringen von Wasser kann unsichtbare,schädliche Verbindungen wie Eisen(II)-Ionen und Säurenaus den Tintenlinien in angrenzende Papierbereiche transportierenund damit den Tintenfraß ausbreiten. Da dieser Prozeßerst nach Jahren sichtbar ist, wird dieses Risiko oft unterschätzt.Methylcellulose (MC), Klucel® G, Gelatine, Weizenstärke,MC/Stärke und RepaTex® G5 wurden mit drei Methoden aufgebracht:Pinselauftrag auf den Japanpapierstreifen, direktes Auftragen desKlebstoffes durch das Japanpapier und Verwendung eines selbstgefertigten„Remoistenable Tissue“. Der Transport löslicher Komponentenwurde sichtbar gemacht, indem auf Indikatorpapieren mit Tintenliniengearbeitet wurde: Bathophenanthrolin (Eisen(II)-Ionen), Methylrot(Säure) und Kobaltchlorid (Feuchtigkeit). Alle Klebstoffe verursachteneine Migration von Eisen(II)-Ionen, wenn sie zu feucht aufgetragenwurden, selbst Klucel® G in Ethanol (96 %). Remoistenable Tissuesrealisieren eine homogene Klebstoffschicht bei geringstmöglichemWassereintrag und erzielten reproduzierbar gute Ergebnisse. DasIndikatorpapier erlaubt die Kontrolle und Optimierung der eigenenArbeitsweise und ist im Fachhandel erhältlich.
Keywords: Iron Gall Ink andthe Effect of Solvents - Mending Ink Corroded Areas (Support Material- Adhesives and Ready-To-Use Products - Mending Techniques) - Experimental(Preparation of the Indicator Papers - Applying Iron Gall Ink onthe Indicator Papers - Preparation of Adhesives - Choice of RepairPaper - Repair Techniques Applied) - Results and Discussion (Migrationafter Ink Application - Migration Due to Direct Adhesive Application- Migration Due to Repairs - Controlling the Water Content of aRepair) - Conclusion - Acknowledgements - Endnotes - References- Suppliers - Authors


EDITORIAL

Continued Professional Development (Anna Bülow)


IADA NEWS

Editorial Board Meeting—Committee Meeting (AnnaBülow) - Committee Candidates - Invitation to the IADA'sGeneral Member's Meeting, Berne 2011 - Honorary IADA Member JohannesSievers Turns 80 (Gerd Brinkhus)- Letters to the Editors: Your Views Matter to Us - Discussion:ECCO-The European Confederation of Conservators-Restorers' Organsisation- Berne: Capital and UNESCO World Heritage (Ulrike Bürger)- UK-London: Clothworker'sFoundation Bursary Scheme for UK-Based Conservators

Wolfgang Jaworek—A Critical Supporter of IADA: First Steps - ButThose Were Eventful Times ... - Sustainable Cooperation - Farewell- Thank You (AndréPage and the IADA Board)


XIIth IADA CONGRESS BERNE 2011